סכיני מאסמוטו וקיאה

התרבות היפנית מורכבת ממלה אחד - שלמות.

"שווה לחיות חיים שלמים על מנת לראות פרח מושלם" - מתוך הסרט הסמוראי האחרון.


כל דבר שהם יוצרים השאיפה שזה יהיה הטוב ביותר והיפה ביותר. יכולים לראות את זה במנות האוכל שלהם, באומנות שלהם וגינות הנוי שהם מטפחים. ומדוע ולמה כל זאת? בשבוע שעבר הוזמנתי לחנות שנפתחה לא מזמן בתל אביב ומה שהם מוכרים שם זה רק סכינים. החברה שהביאו אותם לארץ חיו ביפן למעלה מעשרים שנה והחליטו לעשות עליה ולהביא איתם סכינים שהם גם מותגים בכל בית יפני אך עשויים באיכות גבוהה ביותר.
חלק מהשפים שהיו רוצים בעבר להשיג סכין של המותגים האלו היו חייבים להגיע ליפן. לאחר מסע שכנועים לא קל ומשא ומתן של חודשיים החליטו הבעלים ביפן להפקיד את המוצג בארץ בידיהם של שלושת חברי הילדות.



כמובן שבמהלך הביקור קובי ואני התחלנו לשוחח על תרבות ומסורת והדוגמאות שהוא נתן לי נתנו להבין מה המושג תרבות אומר ביפן. אחת הדוגמאות שהוא נתן לי: כאשר נכנס לקוח לחנות סכינים ביפן לפני שהוא נוגע וחש את הסכין עליו ללבוש ככפות לבנות כי הלקוח אולי עם ידיים שומניות או מלוכלכות מעט והא כמובן לא רוצה ללכלך את הסכין.
דוגמא קיצונית יותר שהוא נתן לי: בכניסה לחנות מורידים את הנעליים ונועלים נעלי בית של המקום כי כמובן שצריך לשמור על ניקיון המקום.



לפני שאני מספר לכם על הסכינים אני חייב לומר שקיבלתי סכין של kiya להתנסות בבית, ונהנתי מכל רגע לעבוד איתה.
אבל דבר אחד חשוב: כשמסיימים את העודה יש לנקות אותה ולנגב והכי חשוב לשים אותה במרחק בטחון מהילדים, היא חדה בצורה מפחידה.



מסמוטו ( masamoto ) - אלו הסכינים הנחשקים בעולם על ידי רוב השפים, ועקרות הבית היפניות שרואות בסכין זה סמל סטטוס. מייסד של מאסמוטו הקדיש את כל חייו לייצור סכינים. זה התחיל בייצור של חרבות לסמוראים ולאחר מספר שנים החלו לייצר סכינים למטבח. תהליך הייצור הוא ארוך והכל נעשה בעבודת יד. ייצור הסכין הועברו כמסורת מאב לבן ושנים רבות יעברו עד שיקראו להם חברה שמייצרת סכינים, כי במסורת היפנית הכל נשאר במשפחה וכל מותג משיוך למשפחה.
בהתחלה החלו לייצר סכינים רק לסושי וכמובן שאלו סכיני הדגל ורק לאחר מספר שנים החלו לייצר עוד מספר סכינים לחיתוך ירקות או לחיתוך בשר. בעקבות כניסת הזרים ליפן החלו לייצר סכין "שף" שמתאימה כמעט לכל דבר.

קיאה ( kiya ) - גם סכין זו מגיעה מיפן וגם הם כמו שאר החברות התחילו את דרכם כיצרני חרבות עבור הסמוראים.
סכינים אלו מיוצרות מפלדת דמשק ויש לה 49 שכבות, וזיכתה אותם במספר פרסים. החברה מייצרת מספר סכינים מפלדת על חלד שעמידה בתנאי לחות. למרות הזמן הרב שחלף מאז התחילו המשפחה לייצר סכינים תהליך הייצור עדיין מסורתי וכמעט שאין שינויים טכנולוגים בייצור.



מספר שפים כבר נחשפו למקום וכמובן שרכשו מספר סכינים וחזרו מאושרים הביתה כאילו הרגע יצאו מחנות צעצועים מספר קובי בגאווה. אני מאוד מקווה להכניס את התרבות ואת המוצרים המושלמים למטבח הישראלי.



ניפון ישראל: טשרנחובסקי 21 תל אביב

03-5277971

 

תגובות

רשומות פופולריות