מסעדת איכה - אוכל בוכרי

לפני מספר ימים בעוד אנו בבית שוברים את הראש היכן לחגוג יום הולדת התקשרה אלי יאנה והזמינה אותנו לחגוג עם אוכל בוכרי במסעדת איכה שבבעלותה. התייעצות קטנה והשבנו בחיוב. הגענו לקראת ערב לטיילת שבתל אביב ומבחוץ גילינו מקום שאפשר לעבור על פניו מספר פעמים בלי לשים לב מפני שהוא מאוד צנוע עם תפריט בחוץ כמו שיש בהרבה מסעדות בברצלונה או ברומא. נכנסו פנימה והתחושה הראשונה שהגענו לבית בוכרי אוטנטי. גילוי נאות: הייתי אורח המקום. העיצוב מעץ פשוט אך חם בריכת דגים קטנה בפינה וחלק ממקומות הישיבה נראים כמו חלק מסלון ביתי. יאנה קיבלה אותנו עם חיוך גדול וסיפרה מעט על המקום ועליה. היא בפועל מנהלת את המסעדה ובעלה מוטי הוא השף של המקום.

אז בואו נתחיל מסוף הארוחה: מוטי ישב איתנו והבהיר שבמטבח הבוכרי יש ארבעה מרכיבים חשובים שבלעדי אחד מהם המטבח הבוכרי לא יכול להתקיים. חי, צומח, דומם, ומדבר.
חי : זו הפרה או הכבש.
צומח : הרבה ירק יש באוכל שלנו.
דומם: תבלינים ובשפע.
מדבר: אם הטבח לא מדבר באהבה לאכול שלו הוא לא יצא טעים. ומסיים בקריצה שאומרת הכל.

ולמה פתחתם את המסעדה? היינו אוהבים לאכול בחוץ אבל אחרי זמן מה הבנו שאין מקום שמגיש אוכל בוכרי כמו שאנחנו אוהבים. ואז מוטי אמר לי: מה דעתך שנפתח מסעדה? אמרתי כן בצחוק והצחוק הפך למציאות לפני 8 שנים.
עד לפני "צוק איתן" עבדנו יפה מאוד כי היו הרבה תיירים אבל מאז כמעט ואין תיירים והעבודה די ירדה. מי שמכיר אותנו בדרך כלל נהנה וחוזר היא אומרת. אבל אין תלונות כל עוד יש פרנסה היא מוסיפה. הפשטות והנחמדות של שניהם שובה את הלב. אבל בשביל לשפוט אוכל בוכרי לא היה מנוס והבאתי את מר ב' חבר משחר ילדותי איתי על מנת שיגיד את מה שהוא חושב. בכל זאת אמא שלו מבשלת אוכל בוכרי יותר משישים שנה והמדד היחיד שיש לי זה המטבח שלה, אבל זה סיפור לפעם אחרת. מספיק דיבורים אומרת יאנה באופן נחרץ והזדרזה למטבח להביא את המנות הראשונות. ולבי לדעת היא אומרת לי: סיפרתי למישהו שאתה מגיע ואמר לי איזה יין אתה אוהב.......יש לי עסק לא רק עם מנהלת מסעדה אלא גם עם סוג של מרגלת חשבתי לעצמי.


בדיוק החלה השקיעה ואין מחזה יפה מזה להתחיל את הארוחה.




והמנות הראשונות זרמו לשולחן בקצב מסחרר........


לחם בוכרי חם שמתפוצץ בפה.....דג מלוח ליד תפוחי אדמה חמים עם שמיר מעל, סלט גריל שצופן בתוכו: חצילים עגבניות, ופלפל אדום על האש בצל סגול ושום..... סלט פטריות במרינדה של חומץ..... סלט חצילים עם פלפל והרבה שום כמובן.
זה דורש לגימה של יין לבן מזן גווץ של יקב מורלי. הגברת לקחה את השרדונה.

חומוס -  וואלה הבוכרי הזה יודע את העבודה אמרתי ל ב' בשולחן. טעם נפלא של חומוס ביתי.

בויג'ון - עוד סלט חצילים עם שום ומלח. הטעם הנפלא של החציל על חתיכת לחם ומעט חומוס......



מכיוון שהמנות גדולות ביקשתי מנות יותר קטנות להמשך ויאנה עשתה פרצוף עקום מעט ומוטי צועק מהמטבח: אתה לא יודע לאכול........הרים כוסית וודקה משובחת מהחלון וצעק לחיים. לחיים כולם צעקו לו והנה מגיע ההמשך......


סמסה: מאפה של בצק ובתוכו בשר עם הרבה בצל. זה מגיע עם רוטב עגבניות חריף שגורם לך לחשוב כיצד לא הכרתי את המסעדה עד היום.


מנטי : בצק מאודה ובתוכו בשר בקר ושומן כבש. באמצע צלוחית עם שמן ופלפל שחור. ויתרתי על הטבילה בשמן הוספתי פלפל שחור גרוס בלבד.....שיחקו אותה אומר ב' בין ביס לביס.



קרפיון מטוגן : לא ידעתי שיש מנה כזו במטבח הבוכרי. הדג מטוגן עד שהוא זהוב וכשהוא רותח ישר שופכים עליו מעט נוזלים הכוללים מים עם מלח והרבה הרבה כוסברה. אין מילים כמה פשוט וכמה זה טעים. הפתעת הערב בלי להוריד מערכן של שער המנות.


מרק דושפרה - כיסונים ממולאים ב...........בשר כמובן והם נמצאים בתוך מרק עוף. יש כאלו שעושים זאת במרק בקר אך זו יוצאת מנה כבדה מידי מספרת יאנה. זה כמו מנת סורבה על מנת להחליף טעמים אומר מוטי ועושה איתנו עוד פעם לחיים.
המרק עדין הכיסונים טעימים.

כאשר כולם שבעים ומבקשים ממוטי מחילה הוא נותן מבט של: אל תזוזו כי לא אכלתם עיקריות. מוטי בבקשה במנות קטנות בסדר? בסדר הוא אומר בחוסר שביעות רצון.



יאנה פתחה בקבוק של יקב דדה הנפלא והוא ליווה אותנו למשך כל הארוחה. לכו על היין הזה של מלבק - ברברה. באחריות.



קוב רוחן - בשר בקר שמוגש עם הרוטב שלו ובפנים: צ'יפס. כן מה ששמעתם צ'יפס במרק בשר. הבשר היה רך וטעם שהצ'יפס קיבל היה משגע. מה הרעיון שאלתי? במטבח הבוכרי עוסקים בשידוך הוא אומר. איך שהצ'יפס חם אני שם אותו וישר שופך רוטב של מרק בשר עם הבשר. ממתינים שתי דקות לאיחוד טעמים מוזגים כוסית של וודקה ונהנים.


פלוב - מנה זו ידועה גם כאושפלו אבל המטבח הבוכרי כמו מטבחים אחרים מקבל השפעה אחרת בין בית לבית ובמובן בין אזורים שונים. חתיכות דקות של בשר אוחדו להן עם האורז ומלמעלה ירק וחתיכות של עגבניות שירעננו את המנה.
אם ב' הבוכרי אמר זה טוב פעמיים מה אני יגיד.



לסיום קיבלנו תה ירוק בכלים אוטנטיים וגלידת סורבה שהגברת והילדים מאוד אהבו.....אני נשארתי עם היין האדום של יקב דדה.


יאנה ומוטי......כמה אהבה בין בני זוג וביחד הם מביאים את זה למסעדה.

AYEKA
מסעדת היכה - הרברט סמואל 56 פינת אלנבי 2 תל אביב
טלפון: 03-5103323





 

תגובות

רשומות פופולריות