ממולאים

לפני שבועיים ביקרתי בירושלים ומצאתי את עצמי במסעדת שמולה אוכל קובות וממולאים. הממולאים זרקו אותי לילדות מלאת חיים של כדורגל ואוכל של בית. יום חמישי ואמא מעל הסירים ואבא עוזר ועושה כל מה שהיא מבקשת. ערב אחד חזרתי מבילוי ואני בן 22 והאלכוהול זורם בגופי אני נכנס הביתה וריח של סירים מלאים באוכל מסובב את ראשי כאילו לא מספיק כל מה ששתיתי. השעה 3 לפנות בוקר והקיבה מתחילה לדרוש את שלה. בשקט בשקט אני נכנס למטבח פותח את הסיר ואני רואה לנגד עיניי סיר ובתוכו עלי גפן ממולאים וכולם באותו גודל ואותה צורה כאילו מכונה אוטומטית עשתה אותם. לקחתי את הסיר והתיישבתי מולו כאשר יד אחת מחזיקה את הראש והשנייה מתחילה לתפוס עלה גפן. עוד אחד ועוד אחד ולפתע אמא נכנסת למטבח ואומרת: אתה לא נורמלי, חצי סיר חיסלת ומה יהיה לארוחת שבת? סגרתי את הסיר נתתי לה נשיקת לילה טוב והלכתי לישון עם חיוך ענק. הטעמים בירושלים וזיכרונות של אוכל ילדות הביא אותי להכין שני סוגים של ממולאים. הראשון קישוא והשני עלי גפן. פעם ראשונה שאני מכין והיה כמובן חשש שלא יצליח אבל מכיוון שהפח יכול לספוג הכל. שורה תחתונה יצא מאוד טעים עם מקום קל לשיפור אבל חובה להדגיש שכל ההכנות דורשות הרבה סבלנות. נו כנראה שמצאתי תחליף לרטלין לחוסר הסבלנות שלי.

קישואים ממולאים

מצרכים:
12 קישואים קטנים
כוס אורז
חצי קילו בשר טחון
חצי צרור פטרוזיליה
חצי צרור כוסברה
5 שיני שום כתוש
כפית בהרט
כפית פלפל שחור
כפית מלח
כפית פפריקה מתוקה

לרוטב:
בצל כצוץ
רכז עגבניות
עגבנייה אחת חתוכה דק
חצי כפית כורכום
רבע כפית סוכר
כפית פלפל וכפית מלח




לעבודה:
לאט ובזהירות מרוקנים את הקישואים לאחר שקילפנו אותם ומכניסים לקערת מים קרים.
מטגנים את הבשר עם כל התבלינים והירק עד שהבשר משנה את הצבע שלו ומשתדלים שלא ישארו גושים.
מכבים את האש ומוסיפים כוס אורז ששטפנו לפני כן.
נותנים לבשר להתקרר ומתחילים למלא  את הקישואים.
בסיר רחב מטגנים את הבצל וכאשר הוא שקוף מוסיפים את כל מרכיבי הרוטב מעט מים ונותנים לכל העסק להתאחד.
מוסיפים את הקישואים הממולאים לסיר ועוד שתי כוסות מים ומביאים לרתיחה. לאחר מכן מורידים את האש וממשיכים לבשל עוד חצי שעה כאשר הסיר סגור.
בתיאבון.



עלי גפן ממולאים

מצרכים:
עלי גפן טריים או קנויים בסופר בצנצנת.
במידה והעלים טריים מכניסים למים חמים למשך 20 דקות על מנת לרכך אותם. המידה וקונים בצנצנת מוציאים ושוטפים היטב.


בקערה מערבבים שתי כוסות אורז, עגבנייה חתוכה דק ללא קליפה, כפית מלח, כפית פלפל, וכף מטבוחה ביתית חריפה.
מתחילים לגלגל את האורז בתוך עלי הגפן. מסדרים אותם בסיר ומוסיפים שתי כוסות מים על כל כוס אורז ועוד חצי כוס.
מיץ משני לימונים ושמים צלחת מעל עלי הגפן וסוגרים במכסה את הסיר. מסיאים לרתיחה ולאחר מכן מורידים לאש קטנה וממשיכים לבשל לעוד 15 דקות. אני מאוד אוהב לאכול את זה קר עם עוד טיפת מיץ לימון מלמעלה.

תגובות

הוסף רשומת תגובה

רשומות פופולריות